Saturday, October 31, 2009

surah an-nasr

Surah ke : 110
Jumlah ayat : 3
Diturunkan di Mekkah 
سُوۡرَةُ النّصر
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
إِذَا جَآءَ نَصۡرُ ٱللَّهِ وَٱلۡفَتۡحُ (١) وَرَأَيۡتَ ٱلنَّاسَ يَدۡخُلُونَ فِى دِينِ ٱللَّهِ أَفۡوَاجً۬ا (٢) فَسَبِّحۡ بِحَمۡدِ رَبِّكَ وَٱسۡتَغۡفِرۡهُ‌ۚ إِنَّهُ ۥ ڪَانَ تَوَّابَۢا (٣)

 TERJEMAHANNYA:

1.Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan(semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Mekah)

2.Dan engkau melihat manusia masuk dalam ugama Allah beramai-ramai

3.Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadanya,sesungguhnya Ia sangat-sangat menerima taubat.

Tasbih
Tasbih bererti seci dari segala kekurangan. Menurut Sheikh Uthaimin terdapat 3 perkara ketika kita mengucapkan tasbih; iaitu :
- menyucikan Allah dari sebarang bentuk kekurangan.
-menyucikan Allah dari kekurangan ketika penyempurnaan kerja seperti sifat letih, rehat dsb
- tidak menyekutukan Allah SWT


Taubat
Taubat bereerti kembali; iaitu kembali kepada fitrah manusia yang suci murni sebagaimana yang Allah jadikan. Lihatlah seorang bayi yang baru dilahirkan sikapnya bersih dari segala noda dan dosa. Fitrahnya sejak dari penciptaannya dan berada di Luh Mahfuz lagi sebelum dihidupkan secara fizikal di dalam rahim telah mengakui keesaan Allah SWT dan patuh padaNya. Apabila seseorang semakin membesar dan semakin banyak yang diketahui oleh manusia fitrahnya terpaksa bertarung dengan nafsu, syaitan dan pelbagai halangan. Kini diri manusia tidak diabdikan sepenuhnya pada Tuhan yang Esa, bahkan kebanyakan dari masa manusia lalai dariNya, melebihkan perkara dunia daripada hak penciptanya.. Dalam banyak keadaan manusia sentiasa melakukan dosa secara diketahuinya atau tanpa disedarinya. Oleh itu manusia sentiasa perlu bertaubat dan kembali kepada Allah SWT.

Sifat Allah SWT ialah al-tawwab yang bermaksud yang sentiasa menerima taubat. Manusia seringkali mengulagi dosa, namun Allah SWT tidak pernah jemu-jemu untuk menerima taubat yang berulang-ulang. Sebelum hambaNya memohon taubat Allah SWT telah pun memberi taubatnya dan selepas ia memohon taubat ia memperkenankan taubat itu. Begitulah pemaafnya Allah SWT. Sedangkan kita apabila orang membuat salah kepada kita cukuplah berat kita untuk memaafkannya melainkan setelah berlalunya sedikit waktu. Namun Allah SWT yang memberi pelbagai nikmat dan memaafkan lagi hambanya yang engkar walaupun diberi pelbagai nikmat..


Para rasul dan Nabi adalah golongan manusia yang paling banyak bertaubat. Oleh itu mereka amat dikasihi oleh Allah SWT. Allah SWT memuji-muji para rasulnya seperti Nabi Ibrahim, Muhammad, Daud, Idris dan sebagainya yang sentiasa bertaubat walaupun diri mereka terpelihara dari dosa dan noda. Oleh itu kita manusia biasa yang setiap masa lalai dari zikrullah hendaklah juga sentiasa bertasbih dan meminta ampun serta taubat untuk memperoleh rahmat dan keampunan Ilahi. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat walaupun manusia tidak pernah serik membuat dosa. Maha Suci Allah yang sungguh sabar dengan kerenah hamba-hambaNya.

Baca lebih lanjut di sini.. 

3 comments: