Saturday, October 17, 2009

Surah an-nas

al-nas bermaksud manusia
surah ke 114 (terakhir)
jumlah ayat: 6

سُوۡرَةُ النَّاس
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قُلۡ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ (١) مَلِكِ ٱلنَّاسِ (٢) إِلَـٰهِ ٱلنَّاسِ (٣) مِن شَرِّ ٱلۡوَسۡوَاسِ ٱلۡخَنَّاسِ (٤) ٱلَّذِى يُوَسۡوِسُ فِى صُدُورِ ٱلنَّاسِ (٥) مِنَ ٱلۡجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ (٦)
1. katakanlah (wahai muhammad):"aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian
manusia.

2."Yang menguasai sekalian manusia,

3."Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia,

4."Dari kejahatan pembisik,penghasut yang timbul tenggelam,

5."Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia,

6."(Iaitu pembisik dan penghasut)dari kalangan jin dan manusia"

سُورَة النَّاس مِثْل " الْفَلَق " لِأَنَّهَا إِحْدَى الْمُعَوِّذَتَيْنِ . وَرَوَى التِّرْمِذِيّ عَنْ عُقْبَة بْن عَامِر الْجُهَنِيّ عَنْ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( لَقَدْ أَنْزَلَ اللَّه عَلَيَّ آيَات لَمْ يُرَ مِثْلهنَّ : " قُلْ أَعُوذ بِرَبِّ النَّاس " إِلَى آخِر السُّورَة " وَقُلْ أَعُوذ بِرَبِّ الْفَلَق " إِلَى آخِر السُّورَة ) . وَقَالَ : هَذَا حَدِيث حَسَن صَحِيح . وَرَوَاهُ مُسْلِم .



Manusia dan pencipta
Manusia ialah kejadian atau ciptaan Allah. Untuk lebih menjelaskan hubungan pencipta dan barangan ciptaan, cuba kita bayangkan ciptaan manusia contohnya kereta, kipas, rumah, alatan dsb. Semua yang kita ciptakan itu kaku walaupun telah dipasangkan dengan pelbagai peralatan mekanikal didalamnya kecuali ada sesuatu yang menggerakkannya. Contohnya kipas memerlukan tenaga elektrik dibekalkan kepadanya, barulah ia akan bergerak dan berfungsi sebagaimana yang dikehendaki.Begitu juga kereta, semuanya telah dipasangkan di dalamnya untuk ia bergerak, tetapi ia memerlukan pemandu yang menggerakkannya. Walaupun kelak mungkin pemandu tidak diperlukan tetapi akan tetap ada manusia yang mengawalnya dari jauh (remote control). Sekiranya pemandu/pengawal ini tidak mahu menjalankannya ia tetap tidak bergerak. Begitu juga dengan manusia. Bergeraknya ia di atas muka bumi ini melakukan pelbagai tugasan ialah dengan digerakkan oleh Penciptanya Allah SWT. Oleh itu segala yang baik atau buruk itu tidak akan terjadi kecuali dengan izin Allah.

Allah telah membekalkan manusia dengan anggota zahir yang berperanan menggerakkan manusia menjalani kehidupan sehariannya bermula dari sistem pernafasan hinggalah kepada sistem perkumuhan. Namun apa yang membentuk daging,akal dan hatinya datangnya dari pelbagai ramuan hasil dari apa yang diperoleh oleh manusia itu sendiri. Itulah yang membezakan seorang manusia dari manusia yang lain. Itulah yang juga menjadi perkara yang akan dihisab oleh pencipta kita dan menentukan darjat kita disisiNya. Inilah yang membezakan manusia dari para malaikat solehin yang hanya dicipta untuk mengabdikan diri kepada Allah. Manusia bebas untuk memilih kehendaknya. Kehendak ini juga dikenali sebagai nafsubatin. Sekiranya nafsu makan yang menjadi kehendaknya, maka ia akan menyuburkan dagingnya. Sekiranya nafsunya ialah nafsu akal maka akan suburlah akalnya, manakala sekiranya ia memilih hati yang mempunyai banyak persimpangan (waswas al-khannas) maka sekiranya baik, suburlah hatinya. Manakala pilihan yang buruk merosakkan hatinya.

Oleh itulah kita meminta perlindungan daripada pencipta kita supaya membuat pilihan yang baik dan juga meminta perlindungan daripada angkara kejahatan yang dipilih oleh manusia lain atau makhluk Allah yang lain yang boleh mempengaruhi kita dalam kepercayaan dan amal ibadat kita. Angkara batin ini hanya Allah yang lebih Mengetahui.Maka Allah lah sebaik-baik tempat untuk kita memohon perlindungan.


Syaitan

قَالَ تَعَالَى " وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيّ عَدُوًّا شَيَاطِين الْإِنْس وَالْجِنّ يُوحِي بَعْضهمْ إِلَى بَعْض زُخْرُف الْقَوْل غُرُورًا " .

. وَفِي الصَّحِيح عَنْ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : [ إِنَّ الشَّيْطَان يَجْرِي مِنْ اِبْن آدَم مَجْرَى الدَّم ]
.


وَقَدْ ثَبَتَ فِي الصَّحِيح أَنَّهُ " مَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَد إِلَّا قَدْ وُكِّلَ بِهِ قَرِينه " قَالُوا وَأَنْتَ يَا رَسُول اللَّه قَالَ " نَعَمْ إِلَّا أَنَّ اللَّه أَعَانَنِي عَلَيْهِ فَأَسْلَمَ فَلَا يَأْمُرنِي إِلَّا بِخَيْرٍ " .

1 comment: