Saturday, October 31, 2009

surah al-masad

al-masad bermaksud tali yang dipintal.
surah ke 111.
diturunkan di Mekah
jumlah ayat: 5

1.Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab,dan binasalah ia bersama

2.Hartanya dan segala yang diusahakannya,tidak dapat menolongnya.

3.Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang.

4.Dan juga isterinya,seorang perempuan pemunggah kayu api.

5.Dilehernya sejenis tali,dari tali-tali yang dipintal.


Siapakah Abu Lahab dan isteri
Abu Lahab salah seorang bapa saudara sebelah ayah baginda Rasul saw. Nama beliau yang sebenar ialah Abu al-Uzza bin Abdul Mutolib. Beliau diberi gelaran Abu Lahab. Lahab bermaksud marak merah menyala kerana wajahnya yang kemerah-merahan. Namun dengan perbuatannya ke atas Nabi Muhammad saw ia juga menjadi gelaran yang bermaksud yang akan terbakar dalam api marak.
Beliau tinggal berhampiran dengan Nabi (jiran), dan orang yang paling tidak senang dengan Nabi, ini kerana beliau seorang yang sangat kuat berpegang pada adat budaya nenek moyangnya yang menyembah berhala, kepercayaan dan pegangan kepada agama keturunan . Oleh itu apa yang dibawa oleh Nabi sememangnya tidak selari dengannya dan amat dibencinya.
Beliau juga antara yang berkuasa dan berpengaruh dikalangan orang Quraisy, serta berharta. Oleh itu beliau amat mementingkan kebendaan dan tidak suka dengan agama yang dibawa oleh Nabi yang menyamaratakan antara yang kaya dan miskin serta tidak mementingkan pangkat dan harta benda. Oleh itu bagi beliau apa yang dibawa oleh anak saudara beliau tidak menguntungkannya bahkan boleh membawa kepada kepupusan hartanya.Oleh itu beliau cuba sedaya-upaya menyekat kemaraan agama Islam bahkan membuat pelbagai cubaan untuk menghapuskan Nabi.
Sifat ini makin menjadi-jadi dengan adanya isterinya Ummu Jamil Arwa yang juga seorang yang berpengaruh dalam masyarakat dan mempunyai sifat yang sama sebagaimana suaminya. Sifat Ummu Jamil sukakan mengumpat keji dan menghina Nabi, serta membuat pelbagai usaha untuk menyusahkan Nabi.

Pengajaran daripada ayat diatas:
Orang kafir ( sekalipun dikalangan keluarga sendiri )membuat pelbagai usaha dan helah untuk menjatuhkan Islam dan pemimpinnya. Walaupun mereka boleh membuat apa saja yang mereka suka di dunia ini namun sebenarnya mereka itu hina dan akan diberikan kehinaan yang lebih besar di Akhirat kelak dan balasan yang diterima ialah api neraka yang marak menjulang membakar tubuh mereka berkali-kali.

No comments:

Post a Comment