Friday, October 2, 2009

Pendidikan melalui Surah Lukman

Surah Luqman merupakan surah ke 31 dan berada dalam juz 21 al-Quran. Mengandungi 34 ayat. Ia merupakan surah Makkiyah yang sarat dengan hikmah dan pengajaran. Diberikan nama Luqman sempena seorang ahli hikmat lagi soleh yang menasihati anaknya dengan ilham Ilahi.Nasihat ini sesuai untuk sepanjang zaman kerana ia membicarakan persoalan akidah dan bagaimana menguruskan kehidupan.Oleh itu nasihat ini dijadikan sebagai teladan untuk umat Muhammad dan diabadikan kisahnya di dalam al-Quran.

Antara pendidikan yang diterapkan oleh Luqman kepada anaknya yang perlu menjadi ikutan kita ialah:

1. larangan daripada menyekutukan Allah
Oleh itu sebagai ibu bapa kita perlu banyak menceritakan tentang kehebatan Allah SWT dan kekuasaanNya mencipta langit, bumi dan segala yang ada termasuk diri kita dan anak-anak. Cerita-cerita kehebatan Allah ini mendorong anak-anak untuk mengenali siapakah Allah dan apabila anak-anak telah benar-benar mengenali Allah mereka tidak akan menyamakan Allah dengan apa jua sekalipun. Inilah perkara yang paling utama perlu anak pelajari supaya mereka tidak tergolong dalam kalangan mereka yang menzalimi diri.

2. perintah supaya membuat kebajikan kepada ibu bapa.
Kewujudan kita ialah dengan adanya ibubapa yang melahir dan membesarkan. Mereka telah diberi amanah oleh Allah untuk menjaga kita sejak dari kecil. oleh itu Allah telah memberikan mereka hak dan tempat yang istimewa supaya mereka sentiasa terbela dan tidak disia-siakan. Kemuliaan ini diberikan oleh Allah supaya mereka merasai hasil penat lelah mereka itu sejak dari dunia lagi dengan diletakkan ditempat yang tinggi.Oleh itu setinggi manapun pangkat anak, ibu bapa mereka lebih mulia lagi daripada mereka dan tidak boleh diperhambakan. Untuk mendapat penghormatan daripada anak, mulailah dengan memberikan contoh yang baik dan gaulilah anak dengan penuh kasih sayang dan hikmah.Oleh itu tidak sia-sia ibu bapa memberikan khidmat yang baik kepada anak-anak kerana Allah telah menjanjikan mereka di tempat yang mulia serta pembelaan kelak dihari tua mereka apabila anak-anak menabur kebajikan kepada mereka.

3. Perintah bersyukur kepada Allah dan kepada kedua ibubapa
Sesungguhnya orang yang bersyukur dengan segala apa yang ada padanya sebenarnya menghargai diri sendiri kerana kelak akan mendapat nikmat yang banyak di Akhirat nanti. Tanda kesyukuran ialah dengan pertautan dan pengabdian diri kepada Allah dan seterusnya kedua ibubapa dan melaksanakan segala perintah dan larangan Allah dan ibu bapa. Kedua ibu bapa telah lebih dahulu merasai asam garam dan hakikat kehidupan oleh itu dengan mentatai perintah dan larangan ibubapa membawa kita taat kepada perintah dan larangan Allah jua.

No comments:

Post a Comment